Wypadek drogowy- sprawdź, jak uzyskać odszkodowanie
aktualne:

24.09.2018

ABC szkody AUTO

ABC szkody auto to najważniejsze zasady postępowania przy szkodzie z udziałem pojazdu.
Znajdziesz tu niezbędne informacje, które pomogą Ci uzyskać odszkodowanie i złagodzić skutki nieszczęśliwych zdarzeń.

1. Oceń skutki zdarzenia

Czy pojawił się ogień? Czy są ranni?

  • zadzwoń pod numer 112 i zgłoś zdarzenie
  • udziel pierwszej pomocy ofiarom
2. Zadbaj o bezpieczeństwo
  • włącz światła awaryjne
  • załóż kamizelkę odblaskową
  • zabezpiecz miejsce zdarzenia, by szkoda się nie powiększała
  • ustaw trójkąt ostrzegawczy
  • nie blokuj ruchu (jeśli nie wzywasz policji, możesz przestawić pojazd)
3. Ustal sprawcę zdarzenia
  • Czy sprawca uciekł?
  • Czy sprawca jest pod wpływem alkoholu?
  • Czy sprawca nie ma ważnej polisy OC? (sprawdź polisę w aplikacji mobilnej UFG)
  • Czy jest problem z ustaleniem winnego?

Jeśli choć jedno jest prawdziwe:

  • wezwij Policję  pod numerem 112
  • Policja zajmie się dokumentacją szkody
4. Przygotuj oświadczenie sprawcy lub wspólne oświadczenie o zdarzeniu

Jeśli nie masz gotowego druku, wpisz odręcznie:

  • dane kierowców - imię i nazwisko, adres, PESEL, nr prawa jazdy
  • dane pojazdów - nr rejestracyjny i VIN, dane właścicieli pojazdów, dane z polis OC
  • opis przebiegu zdarzenia + rysunek
  • oświadczenie o przyznaniu się do winy
  • podpisy
  • postaraj się o szczegółowy opis zdarzenia
5. Zadbaj dodatkowo
  • zrób zdjęcia uszkodzeń i miejsca zdarzenia
  • spisz dane świadków
6. Zgłoś szkodę w Towarzystwie Ubezpieczeniowym jak najszybciej.
  • jeśli sprawcą jest inny kierowca - zgłoś szkodę telefonicznie u Ubezpieczyciela sprawcy
  • jeśli posiadasz polisę OC z opcją BLS i nikt nie ucierpiał w zdarzeniu - zgłoś szkodę we własnym TU z polisy OC
  • jeśli jesteś winny zdarzenia - zgłoś szkodę telefonicznie z własnej polisy Autocasco, NNW, Assistance


Pobierz nasz niezbędnik kierowcy, wydrukuj i miej zawsze w samochodzie.

Szkody w ubezpieczeniu pojazdu dzielimy na:

  • osobowe - dotyczą zdrowia i życia, gdy ktoś ucierpi podczas korzystania z pojazdu

drobne zranienia, poważne obrażenia ciała, trwała utrata zdrowia, inwalidztwo, śmierć

  • majątkowe - dotyczą majątku, czyli pojazdu i przedmiotów, gdy zostaną zniszczone podczas korzystania z pojazdu

drobne uszkodzenia pojazdu, poważne uszkodzenia, całkowite zniszczenie w wyniku wypadku lub działania żywiołów, utrata pojazdu, uszkodzenie innego majątku poza pojazdem

  • inne - związane z potrzebą uzyskania pomocy
  • zderzenie z innym pojazdem w wypadku drogowym
  • potrącenie człowieka lub zwierzęcia
  • zderzenie z obiektem poza pojazdem (np. uderzenie w słup, drzewo, budynek, ogrodzenie)
  • drobne uszkodzenie z własnej winy lub przypadkowe uszkodzenie
  • kradzież pojazdu
  • działanie osób trzecich (wandalizm, włamanie, nieostrożność)
  • działanie natury (pożar, powódź, gradobicie, huragan)
  • zdarzenie związane z obsługą lub naprawą pojazdu
  • zdarzenie związane z awarią pojazdu
  • potrzeba informacyjna i prawna

Każda osoba i firma poszkodowana w zdarzeniu z udziałem pojazdu, ma prawo oczekiwać odszkodowania. Możemy wyróżnić kilka sytuacji:

  • spowodowałem wypadek/jestem sprawcą - doszło do zdarzenia drogowego z mojej winy i ucierpiały inne osoby lub ich majątek
  • jestem poszkodowanym kierowcą w wypadku - inny kierowca spowodował zdarzenie drogowe - mój pojazd został uszkodzony i ucierpiało moje zdrowie
  • mam własną szkodę - jestem właścicielem pojazdu - szkoda dotyczy tylko mnie i mojego pojazdu
  • jestem poszkodowanym pasażerem - podróżowałem w pojeździe z kierowcą i doszło do zdarzenia drogowego
  • jestem poszkodowanym pieszym/rowerzystą/właścicielem majątku - inna osoba wyrządziła mi szkodę korzystając z pojazdu
  • szkody osobowe (zdrowie i życie) - OC, NNW auto
  • szkody majątkowe - OC, Autocasco, Szyby, Opony, Kluczyki
  • inne szkody - Assistance auto, Informacja Prawna, Ochrona Prawna

Przy szkodach z udziałem pojazdu możemy korzystać z prywatnych polis na życie i prywatnego NNW.
Jeśli np. masz 3 polisy związane z ochroną zdrowia - możesz otrzymać 3 wypłaty odszkodowania - oddzielnie z każdej polisy.

Sprawdź, jak najlepiej wykorzystać polisę pojazdu przy zdarzeniu drogowym.

  • wydrukuj wzór oświadczenia sprawcy i wzór wspólnego oświadczenia o szkodzie  - 2 sztuki
  • wydrukowane oświadczenia oraz długopis schowaj w samochodzie
  • wydrukuj ABC wypadku
  • zainstaluj w smartfonie aplikację "UFG baza" do weryfikacji ważności polis OC pojazdu (jeśli używasz smartfona)
  • przeczytaj OWU do wykupionego ubezpieczenia - dowiesz się, jaką ochronę pojazdu posiadasz i na jaką pomoc możesz liczyć
  • jeśli ucierpiało zdrowie ludzi, uszkodzono mienie publiczne, kierowca uczestniczący w zdarzeniu nie ma OC lub dokumentów pojazdu, kierowca jest nietrzeźwy, podejrzewasz przestępstwo -  musisz wezwać patrol Policji pod numerem 112
  • zostań na miejscu zdarzenia
  • zabezpiecz miejsce zdarzenia - ustaw trójkąt ostrzegawczy, włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową
  • udziel pomocy rannym
  • usuń pojazd z jezdni - jeśli to możliwe
  • postaraj się, by nie doszło do powiększenia szkody
  • sprawdź, czy pozostali kierowcy są trzeźwi (jeśli nie - wezwij Policję)
  • ustal, kto jest winny zdarzenia
  • sprawdź polisę OC sprawcy zdarzenia, a jeśli sprawca nie ma polisy - wezwij Policję (możesz zweryfikować ważność polisy OC w aplikacji UFG baza)
  • wypełnij dokumenty - oświadczenie sprawcy lub wspólne oświadczenie o zdarzeniu
  • zrób zdjęcia (skorzystasz z nich przy likwidacji szkody)
  • jeśli są świadkowie zdarzenia - spisz ich dane osobowe i nr telefonu do kontaktu
  • zgłoś zdarzenie do Ubezpieczyciela niezwłocznie - sprawdź, jakie masz możliwości

Jeśli sam nie ucierpiałeś poważnie w wypadku, pamiętaj:

  • zostań na miejscu zdarzenia
  • wezwij Policję - to Twój obowiązek (wybierz numer alarmowy 112)
  • udziel pomocy ofiarom
  • zabezpiecz miejsce zdarzenia - trójkąt ostrzegawczy, światła awaryjne, kamizelka odblaskowa
  • postaraj się, by nie doszło do powiększenia szkody
  • nie zmieniaj układu pojazdów - chyba, że to konieczne dla ratowania życia
  • całą dokumentację z wypadku przygotuje Policja - nie musisz spisywać oświadczeń
  • gdy w wypadku ucierpieli ludzie
  • kierowca pojazdu jest nietrzeźwy
  • kierowca nie ma ważnej polisy OC (możesz potwierdzić ważność polisy OC w aplikacji mobilnej UFG baza)
  • kierowca nie ma dokumentów pojazdu
  • sprawca uciekł z miejsca zdarzenia
  • sprawca nie przyznaje się do winy lub nie możesz ustalić, kto jest winny zdarzenia
  • podejrzewasz przestępstwo
  • gdy w zdarzeniu zostało uszkodzone mienie publiczne
Pamiętaj, że zawsze warto wezwać Policję, gdy sprawcą zdarzenia jest inny kierowca.
Zdarza się, że sprawcy kolizji wycofują się z oświadczenia o winie. Na miejscu zdarzenia podpisują odpowiedni dokument, ale później nie potwierdzają swojego oświadczenia. W takiej sytuacji czeka nas walka o odszkodowanie z Ubezpieczycielem sprawcy.
Policja wezwana na miejsce kolizji spisze odpowiedni protokół, który potwierdzi przebieg zdarzenia i ułatwi nam proces likwidacji szkody.

Na miejscu zdarzenia:

  • wypełnione oświadczenie sprawcy zdarzenia lub wspólne oświadczenie o zdarzeniu
  • zdjęcia z miejsca zdarzenia - bardzo pomocne
  • dane świadków - bardzo pomocne
  • notatka Policji (tylko, gdy Policja była wezwana do wypadku)

Po zdarzeniu:

  • własna dokumentacja medyczna - wynik konsultacji lekarskiej, wypis ze szpitala, rachunki za leczenie, rehabilitację, zakup lekarstw
  • nasz dowód rejestracyjny, dowód osobisty, prawo jazdy
  • Przede wszystkim sprawdź dokładnie dane kierowców.
  • Jeśli nie masz wydrukowanego wzoru oświadczenia, pamiętaj, by oświadczenie odręczne zawierało:
~    imię i nazwisko, adres, PESEL kierowców
~    numery praw jazdy
~    numery rejestracyjne pojazdów (warto wpisać numery VIN)
~    dane właścicieli pojazdów oraz dane z polis OC (numer polisy i nazwa Ubezpieczyciela)
~    opis przebiegu zdarzenia ze wskazaniem winnego kierowcy
~    dane świadków
~    szkic opisujący zdarzenie
~    czytelne podpisy kierowców ze wskazaniem sprawcy zdarzenia
  • Główna zasada brzmi - niezwłocznie.
  • Szkoda i jej okoliczności muszą zostać ocenione przez TU zanim czas je zmieni.
  • Kodeks cywilny daje nam 3 lata na zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie, ale ten sam kodeks pozwala Ubezpieczycielom ustalić inny termin zgłoszenia szkody - zapisany w OWU.
  • Szkody zgłaszamy telefonicznie lub online - każde TU ma wskazany numer i adres do zgłaszania szkód.
  • Kolejne wskazówki przekaże nam Ubezpieczyciel.
  • zgłaszamy szkodę w naszym Towarzystwie Ubezpieczeniowym (sprawdź możliwości)
  • gdy sprawcą jest inny kierowca - zgłaszamy szkodę w TU sprawcy z jego polisy OC
  • Ubezpieczyciel przekazuje nam listę dokumentów i czeka na uzupełnienie
  • Ubezpieczyciel umawia wizytę rzeczoznawcy/likwidatora - tzw. oględziny
  • rzeczoznawca/likwidator przekazuje raport z oględzin do TU
  • możemy przekazać pojazd do naprawy w warsztacie - bezgotówkowy wariant naprawy
  • możemy też wybrać wpłatę odszkodowania na nasze konto - i samodzielnie naprawić pojazd (w przypadku Autocasco wariant wybieramy już przy zakupie polisy)
  • Ubezpieczyciel sprawdza okoliczności zdarzenia - czy nie ma wyłączeń odpowiedzialności
  • Ubezpieczyciel wylicza wartość szkody i koszt jej usunięcia - czyli koszt likwidacji szkody
  • otrzymujemy decyzję o wysokości odszkodowania z TU - odszkodowanie wpływa na nasze konto lub konto warsztatu
  • odbieramy naprawiony pojazd
  • czas od zgłoszenia szkody do wypłaty odszkodowania - 30 dni
  • kradzież pojazdu obowiązkowo zgłaszamy Policji - nawet do 12 godzin od stwierdzenia utraty pojazdu
  • kradzież pojazdu zgłaszamy do naszego Ubezpieczyciela (jeśli kupiliśmy taką opcję w Autocasco)
  • przekazujemy do TU notatkę Policji oraz wszystkie kluczyki i dowód rejestracyjny pojazdu
  • jeśli skradziono nasz pojazd w trakcie napadu, rozboju - kluczyki i dowód rejestracyjny nie są potrzebne
  • Ubezpieczyciel sprawdzi, czy pojazd był zabezpieczony w trakcie kradzieży, czy nie doszło do zaniedbania - jeśli nasza lekkomyślność doprowadziła do kradzieży - nie otrzymamy odszkodowania
  • czas od zgłoszenia szkody do wypłaty odszkodowania - 30 dni
  • Ubezpieczyciel analizuje dokumenty szkody i naszą dokumentację medyczną
  • Ubezpieczyciel sprawdzi okoliczności zdarzenia - czy nie ma wyłączeń odpowiedzialności
  • Ubezpieczyciel zwołuje komisję lekarską, która ocenia wpływ zdarzenia na nasze zdrowie
  • otrzymujemy decyzję TU w sprawie wypłaty świadczenia - za uszczerbek na zdrowiu, zwrot kosztów, rentę inwalidzką
  • czas od zgłoszenia szkody do wypłaty odszkodowania - 30 dni
  • dokumentację do TU przekazują osoby bliskie
  • Ubezpieczyciel analizuje dokumenty szkody i dokumentację medyczną
  • Ubezpieczyciel sprawdzi okoliczności zdarzenia - czy nie ma wyłączeń odpowiedzialności
  • otrzymujemy decyzję TU w sprawie wypłaty świadczenia - za śmierć, zwrot poniesionych kosztów, rentę dla bliskich
  • czas od zgłoszenia szkody do wypłaty świadczenia - 30 dni
  • zgłaszamy szkodę z Assistance auto na miejscu zdarzenia i oczekujemy na zorganizowanie pomocy przez TU (rodzaj i zakres pomocy zależy od wariantu Assistance, który kupiliśmy)
  • zgłaszamy szkodę z polisy Ochrony Prawnej i czekamy na zorganizowanie pomocy przez TU
  • zwracamy się po Informację Prawną do TU dzwoniąc pod wskazany numer telefonu
  • Sprawca zdarzenia nie ma ważnej polisy OC pojazdu.

W tym przypadku pomoże Ci UFG, nie musisz się martwić o wypłatę odszkodowania.

  • Sprawca zdarzenia uciekł, nie ma świadków, zapisu z monitoringu.

Niestety - w tym przypadku nie możesz liczyć na odszkodowanie z OC sprawcy, ani na pomoc UFG - otrzymasz wypłatę z własnej polisy Autocasco, NNW auto oraz polisy chroniącej życie i zdrowie.

 

  • Przekazanie dokumentów związanych ze szkodą (oświadczenia, notatka Policji, zdjęcia, dokumentacja medyczna, rachunki, kopia dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy).
  • Zabezpieczenie zniszczonego pojazdu (aby szkoda nie powiększała się).
  • Powstrzymanie się od naprawy pojazdu do czasu wizyty rzeczoznawcy/likwidatora.
  • Stawienie się przed komisją lekarską wyznaczoną przez TU (by ocenić stopień uszczerbku na zdrowiu).
  • Ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić nam odszkodowanie w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia szkody.
  • Ubezpieczyciel w ciągu 7 dni od zgłoszenia szkody przekazuje nam listę niezbędnych dokumentów i koordynuje proces likwidacji szkody.
  • Ubezpieczyciel wyjaśnia nasze wątpliwości w całym procesie likwidacji szkody.
  • Każde TU ma obowiązek przyjąć zgłoszenie szkody, gdy sprawca zdarzenia nie ma ważnego OC.

 W zależności od wykupionej polisy i jej wariantu:

  • naprawa pojazdu
  • odszkodowanie za szkodę całkowitą
  • odszkodowanie za kradzież pojazdu
  • odszkodowanie za zniszczony/utracony bagaż
  • odszkodowania dla ofiar wypadku, gdy jestem sprawcą
  • świadczenie za utratę zdrowia
  • zwrot kosztów leczenia, rehabilitacji, zakupu lekarstw
  • pomoc w przypadku awarii pojazdu
  • holowanie i parkowanie uszkodzonego pojazdu
  • wymiana zamków na nowe po utracie kluczyków

 

Z polisy OC sprawcy otrzymasz zwrot wszystkich kosztów związanych ze szkodą:

  • naprawa pojazdu
  • odszkodowanie za szkodę całkowitą
  • wynajem pojazdu zastępczego na czas naprawy lub do momentu zakupu nowego pojazdu
  • nocleg w hotelu, jeśli był konieczny
  • holowanie, parkowanie uszkodzonego pojazdu
  • akcja ratunkowa, porządkowanie miejsca zdarzenia
  • koszty leczenia, rehabilitacji, zakupu leków, dożywotnia renta zdrowotna
  • odszkodowanie za śmierć bliskiej osoby w wypadku i pogorszenie sytuacji życiowej
  • zadośćuczynienie za własne cierpienia i krzywdy, gdy jesteś ofiarą zdarzenia
  • zadośćuczynienie za doznane cierpienia i krzywdy w wyniku śmierci bliskiej osoby
  • zwrot utraconych korzyści, zarobków, kontraktów (kwotowo i za czas niezdolności do pracy)
  • tłumaczenie dokumentów
  • koszty badania technicznego pojazdu po naprawie
  • Zależy od rozmiaru i rodzaju szkody.
  • Zależy od wykupionego wariantu polisy (wariantu Autocasco, NNW, Assistance).
  • W przypadku polisy OC - ustawa określa maksymalne sumy ubezpieczenia - 5 mln euro dla szkód osobowych (zdrowie i życie) oraz 1 mln euro dla szkód w majątku.
  • Jeśli nie akceptujesz kwoty odszkodowania, zawsze możesz się odwołać od decyzji TU na piśmie, telefonicznie lub mailowo  - TU ma obowiązek udzielić Ci odpowiedzi w terminie 30 dni (max 60 dni) zgodnie z ustawą obowiązującą od 11.10.2015 r.
  • Napisz wniosek o ponowne wyliczenie odszkodowania - znajdź zapisy OWU i odpowiednie przepisy prawa (skorzystaj z Kodeksu Cywilnego i Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).
  • Możesz także złożyć skargę do Rzecznika Finansowego, który będzie pośredniczył w Twoim sporze z Ubezpieczycielem.
  • Ostatecznie możesz wystąpić do sądu z pozwem przeciwko Ubezpieczycielowi.

 

Na odwołanie i skargi masz 3 lata od dnia "wymagalności roszczenia" (czyli od dnia wydania przez TU decyzji o przyznanej kwocie odszkodowania).

W przypadku odszkodowania z polisy OC sprawcy - 3 lata od momentu rozpoznania sprawcy, maksymalnie 10 lat od momentu zdarzenia. Jeśli wypadek był związany z przestępstwem (np. prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu) termin przedawnienia wynosi 20 lat.

  • Nie otrzymasz odszkodowania, gdy Twoja polisa nie obejmuje zdarzenia, do którego doszło;

jeśli np. nie wykupiłeś opcji kradzieży w Autocasco lub zniszczenia bagażu - nie otrzymasz odszkodowania za swoje szkody.

  • Nie otrzymasz odszkodowania z wykupionej polisy, gdy podczas szkody pojawią się wyłączenia odpowiedzialności TU.        

Listę wyłączeń zawsze znajdziesz w swoim OWU i ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych (dla OC pojazdu)

         Oto przykłady:

  • prowadzisz pojazd w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających
  • uciekniesz z miejsca zdarzenia
  • nie masz uprawnień do kierowania pojazdem (chyba, że ratujesz ludzkie życie)
  • działasz umyślnie lub z wyjątkowym niedbalstwem
  • pojazd jest niesprawny, bez ważnych badań technicznych
  • chcesz usunąć szkodę, która nastąpiła w innym zdarzeniu
  • Przede wszystkim sprawdź, czy pojazd, który masz zamiar prowadzić, ma ważne ubezpieczenie OC - aby potwierdzić ważność polisy skorzystaj z aplikacji mobilnej UFG.
  • Jeśli spowodujesz wypadek - aktualna polisa OC pojazdu pokryje wszystkie koszty wyrządzonych szkód.
  • Jeśli polisa OC będzie nieważna - to Ty odpowiesz finansowo za wszystkie wyrządzone szkody (solidarnie z właścicielem pojazdu).
    Średnia wartość odszkodowania, które zwracają kierowcy bez OC -  to ok. 9.000 zł, ale maksymalna suma może wynieść nawet 6 mln euro.
  • W wariancie kosztorysowym otrzymujemy pieniężną wypłatę odszkodowania i pojazd możemy naprawić w dowolny sposób.
  • W wariancie serwisowym (warsztatowym, ASO) naprawą pojazdu zajmuje się warsztat i to warsztat otrzymuje pieniężną wypłatę odszkodowania od TU - my odbieramy naprawiony pojazd.
  • Gdy naprawiamy pojazd z polisy OC sprawcy, możemy wybrać dowolny wariant naprawy.
  • Gdy korzystamy z własnej polisy Autocasco, wariant naprawy zależy od opcji, którą wybraliśmy przy zakupie ubezpieczenia.
  • Naprawa pojazdu z ubezpieczenia musi doprowadzić pojazd do stanu technicznego sprzed zdarzenia.
  • Naprawa pojazdu nie może prowadzić do ulepszenia stanu technicznego - ubezpieczyciele często interpretują ten przepis na swoją korzyść i naprawiają nasze pojazdy używając zamienników części lub obniżając odszkodowanie (o stopień zużycia części w naszym pojeździe przed szkodą).

Ustawa gwarantuje Ci korzystanie z pojazdu zastępczego z OC sprawcy:

  • auto zastępcze możesz wynająć w dowolnej wypożyczalni, wystarczy przedstawić w TU rachunek za wynajem auta lub podać numer zgłoszonej szkody bezpośrednio w wypożyczalni
  • standard zastępczego pojazdu powinien być zbliżony do Twojego uszkodzonego pojazdu
  • auto zastępcze przysługuje na cały okres naprawy pojazdu lub do momentu zakupu nowego pojazdu, jeśli naprawa nie była możliwa (szkoda całkowita).
  • Jeśli nasz pojazd został uszkodzony przez prywatną osobę trzecią - możemy dochodzić odszkodowania na drodze postępowania cywilnego.
  • Jeśli nasz pojazd został uszkodzony przez działania przedsiębiorstwa - możemy dochodzić odszkodowania z polisy OC działalności gospodarczej firmy.
  • Jeśli nasz pojazd został uszkodzony przez instytucje państwowe - wojsko, policja, mienie publiczne - możemy dochodzić odszkodowania od Skarbu Państwa.
  • Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK
  • Kodeks Cywilny art. 805-834
  • Kodeks Cywilny art. 444-447
  • OWU do każdego ubezpieczenia dobrowolnego
© 2014-2018 Open Brokers